Verblijd en verras klanten met kerstverpakkingen

Soms draait alles om de buitenkant... Vooral als het gaat om inpakpapier of verpakkingen voor de feestdagen. Als kleine ondernemer zijn de feestdagen de perfecte kans om cadeaus in meer dan alleen mooi papier in te pakken. Als het op verpakkingen aankomt in 2021 kan het helpen om wat extra's te doen om de loyaliteit van je klanten te verdienen en je merk te versterken, vooral als dit de eerste kerst voor je bedrijf is.

Hier zie je hoe Maya Creations verpakkingen inzet die perfect bij het merk passen en perfect feestelijk aanvoelen voor het seizoen. Of je nu alleen online producten verkoopt, een fysieke winkel runt of van plan bent om dit jaar op lokale markten te staan, doe ideeën op met hun kerstverpakking en maak een geweldige indruk op huidige, nieuwe en potentiële klanten.

5 manieren om je verpakkingen feestelijk te maken:

  1. Laat cadeaus inpakken.
  2. Kies verpakkingsmaterialen die bij je merk passen.
  3. Laat het verhaal van jouw bedrijf zien.
  4. Geef een speciale dankaanbieding.
  5. Voeg iets bijzonders toe.

1. Laat cadeaus inpakken.

Het is de tijd van het jaar voor cadeautjes. Maak het je klanten makkelijk om kant-en-klare cadeaus naar hun dierbaren te sturen. Hiermee bied je een veel gewaardeerde service aan trouwe klanten en maak je indruk op mogelijke nieuwe klanten. Maak het je klanten makkelijk om cadeaupapier toe te voegen aan hun aankoop in de winkel voor een klein extra bedrag of bied het gratis aan en ga met een grote voorraad inpakpapier naar de kerstmarkt, klaar om in te pakken.

Tip van Vistaprint

Een cadeau zonder kaartje is niet compleet. Bied aan om een blanco notitiekaart toe te voegen waar je klant een persoonlijke boodschap op kan schrijven voordat het cadeautje onder de boom wordt gelegd.

2. Kies verpakkingsmaterialen die bij je merk passen.

Van tissues tot verpakkingstape, zorg dat alles waarmee je bestellingen inpakt, een element van je huisstijl bevat. Bied inpakpapier in de kleuren en huisstijl van je bedrijf en zorg dat het bruikbaar is voor alle ontvangers, welk feest ze ook vieren. Hier gebruikt Maya Creations een rood, groen en roze kerstpatroon om het standaard groene logo aan te vullen. Dit speciale kerstontwerp verandert gewone etiketten, stickers en papieren tassen heel snel in feestelijke bedrijfsversies.

3. Laat het verhaal van jouw bedrijf zien.

Tijdens het helpen van een klant in je winkel of op je lokale markt, kun je een praatje maken en iets vertellen over jouw merk. Als je een aankoop inpakt, vraag dan of je er een folder of postkaart bij mag doen, zodat je klant meer over je bedrijf te weten kan komen of de informatie kan doorgeven aan de ontvanger van het cadeau.

4. Geef een speciale dankaanbieding.

Zorg dat je klanten weten dat je ze waardeert met een speciale aanbieding als dank. Dat moedigt nieuwe aankopen aan, zodat ze terugkomen voor meer. Iets kleins als 10% korting of gratis verzending maakt dat je klanten zich gewaardeerd voelen. Druk de aanbieding op een visitekaartje en voeg die toe aan je cadeauverpakking: niet hem vast aan een papieren tas of aan de kassabon bij het betalen.

5. Voeg iets bijzonders toe.

Doe wat extra moeite als iemand bij jouw marktkraampje of in je winkel langskomt. Verras je klanten nadat ze iets hebben gekocht met iets speciaals dat je toevoegt aan hun winkeltas. Bijvoorbeeld een monster van een nieuw product, informatie over toekomstige producten of sales, wat leuke losse stickers of een bonusproduct voor grote bestellingen. Heeft je klant een portret van een huisdier gekocht? Voeg dan wat lekkers voor de hond of een bedeltje voor aan de halsband toe. Heeft iemand een stuk lavendelzeep aangeschaft? Doe er als bonus een lippenbalsem met dezelfde geur bij. Zulke details maken een blijvende indruk.

Extra kerstverpakkingstips voor online bestellingen

Werk van buiten naar binnen.

Laat zien dat je net zoveel zorg en aandacht voor je verpakkingen hebt als voor je producten. Op die manier creëer je een ervaring die klanten blij maakt vanaf het moment dat hun pakketje aankomt. Als je een bestelling verstuurt, zorg dan dat alles dat je bij het verpakken gebruikt, jouw merk weergeeft; ook het vulpapier en de verpakkingstape.

Tip van Vistaprint

Een esthetisch mooie verpakking leent zich goed voor een leuke ‘unboxing’-ervaring op Instagram. Moedig klanten aan om hun unboxing-ervaring op social media te delen (en je winkel te volgen!). Voeg deze call to action toe aan een informatiekaart of postkaart die je aan elke bestelling toevoegt.

Geef de ontvanger van het cadeau wat achtergrondinformatie.

Stop een postkaart met het verhaal van je merk bij elke bestelling die je verstuurt. Zoiets is het hele jaar door inspirerend, maar nog meer tijdens de feestdagen. Aangezien je niet rechtstreeks met je klant hebt kunnen praten, geef je zo wat inzicht in de persoon en passie achter het product. Bovendien geeft een postkaart met informatie je de kans om een goede indruk achter te laten op de persoon die het cadeau ontvangt. (Bedenkt dat diegene ook een potentiële klant is!) Als het product en je bedrijfsboodschap bevallen, wil hij of zij de volgende keer misschien rechtstreeks iets bij jou kopen.

Voeg een persoonlijke boodschap toe.

Online klanten kun je niet persoonlijk bedanken, dus bestel een stel postkaarten of notitiekaarten en maak ze persoonlijk met een handgeschreven dankboodschap. Zo'n klein gebaar kan veel effect hebben... en een postkaart met logo versterkt je merkidentiteit. Wordt een product als cadeau naar iemand anders gestuurd, bied dan aan om een handgeschreven notitiekaartje met een persoonlijke boodschap van de verzender erbij te doen. Dit is een goede manier om toch iets persoonlijks toe te voegen, ook al kon de gever het cadeau niet zelf versturen.

De uiteindelijke look

Tijdens het helpen van een klant in je winkel of op je lokale markt, kun je een praatje maken en iets vertellen over jouw merk. Als je een aankoop inpakt, vraag dan of je er een folder of postkaart bij mag doen, zodat je klant meer over je bedrijf te weten kan komen of de informatie kan doorgeven aan de ontvanger van het cadeau.

  1. Hang tags. Voeg een merktintje toe aan een gewoon papieren tasje met een hang tag.
  2. Papieren tassen. Een speciaal ontwerp voor de feestdagen maakt deze papieren tas klaar voor cadeautjes.
  3. Visitekaartjes. Een visitekaartje is de perfecte plek om shoppen na de feestdagen aan te moedigen met een speciale aanbieding.
  4. Losse stickers. Individueel gesneden stickers voegen iets extra’s toe aan ingepakte pakketjes.
  5. Postkaarten. Zeg dankjewel met een postkaart.

Gerelateerde producten

Kerstmarketing 2021: denk verder dan digitaal

Maak met een paar tips optimaal gebruik van je marketing voor de feestdrukte.

Meer informatie

40 manieren om iemand te bedanken

Je team en klanten bedanken zorgt voor een betere zakelijke relatie. Bekijk meteen onze handige en praktische tips.

Meer informatie

Kerstchecklist

Bereid je voor op de feestdagen met de kerstvoorbereidingsgids van Vistaprint, inclusief aftelkalender.

Meer informatie

7 doe-het-zelf ideeën om van jouw kerstmarketing iets speciaals te maken

Ontdek doe-het-zelf-ideeën voor kerst met je alledaagse marketingproducten

Meer informatie

Begin nu