Heeft je bedrijf een rebranding nodig in 2021?

Als in 2020 iets duidelijk geworden is, dan is het wel dat de wereld (en het bedrijfsleven) voortdurend verandert.

Dit afgelopen jaar zagen we dat veel bedrijven zich snel aanpasten, zoals brouwerijen die handgel gingen produceren, muziekleraren die online les gaven en winkeliers die contactloze betalingen accepteerden. Er doken ook allerlei nieuwe bedrijven op, zoals verkopers van zelfgemaakte mondkapjes of restaurants die alleen afhaalmaaltijden bereidden.

Als je dit jaar een nieuw bedrijf bent begonnen, kun je branding toepassen om er iets duurzaams van te maken. En als je bedrijf sinds de start is veranderd, kun je je branding vernieuwen om je klanten je flexibiliteit, je volharding en je nieuwe aanbod te laten zien. Als je producten en diensten dramatisch veranderd zijn, kan het tijd zijn voor een complete rebranding. Maar als je alleen de uitstraling van je merk wilt updaten, kan een opfrisser een eenvoudiger oplossing zijn.

Het begin van een nieuw jaar is de ideale gelegenheid om je merk te actualiseren. Lees deze 6 redenen voor een opfrisser of een rebranding en gebruik daarna het stroomschema onder aan de pagina om je bedrijf te evalueren en te besluiten wat de beste volgende stap is.

Top 6 redenen voor een opfrisser of een rebranding:

  1. Je aanbod is gewijzigd.
  2. Je wilt je bedrijf verduurzamen.
  3. Je logo doet verouderd aan.
  4. Je branding valt niet op.
  5. Je hebt moeite om nieuwe klanten aan te trekken.
  6. Je bent actief in een ander geografisch gebied.

1. Je aanbod is gewijzigd.

Stel: je bent ooit begonnen als cateraar en nu bied je ook wekelijkse afhaal- en bezorgmaaltijden aan. Of je hebt een winkel die kleding en accessoires verkoopt en je hebt je assortiment uitgebreid met trendy mondkapjes van stof. Misschien was je bedrijf in eerste instantie seizoensgebonden en ben je nu het hele jaar open. Als je huidige branding je in je mogelijkheden belemmert, wordt het misschien tijd om je logo aan te passen aan je nieuwe omstandigheden.

2. Je wilt je bedrijf verduurzamen.

We hebben de afgelopen negen maanden heel veel nieuwe, creatieve ondernemingen zien ontstaan. Als je een zakelijk idee had dat in deze tijd werkte, hoe zorg je er dan voor dat je op de lange termijn succesvol blijft? Gebruik je branding om een duurzaam imago voor je bedrijf te creëren.

Misschien heb je je vaardigheden met naald en draad gebruikt om mondkapjes van stof te maken en wil je hiermee verder, maar we blijven hopelijk niet altijd mondkapjes dragen. Wat kun je verder nog maken en verkopen, en hoe pas je je branding daarop aan? Met een naamswijziging (verander 'Mondkapjes van Maja' in 'Handgemaakt door Maja') of een nieuw logo kun je je tijdelijke activiteit rebranden tot iets wat nog heel lang mee kan.

3. Je logo doet verouderd aan.

Je logo zou een visuele representatie moeten zijn van wat je bedrijf doet. Als je producten en diensten zijn veranderd, kan het nodig zijn om dat in een nieuwe zakelijke identiteit te weerspiegelen.

Het aanbod van je bedrijf kan veranderen, maar je stijl ook. Toen je tien jaar geleden je deuren opende, was je logo waarschijnlijk modern en was het een goede weergave van je persoonlijke (en zakelijke) stijl. Maar nu doet het kleurenpalet, lettertype of ontwerp misschien wat verouderd aan. Je kunt overwegen om het imago van je merk te moderniseren met een logo dat voldoet aan de ontwerpeisen van nu.

TIP VAN VISTAPRINT

Hulp nodig bij het opfrissen of helemaal nieuw ontwerpen van je logo? Het ontwerpdienstenteam van Vistaprint helpt je graag.

4. Je branding valt niet op.

Je branding is vaak de eerste kennismaking van potentiële klanten met je bedrijf, dus is het zaak dat je opvalt.

Misschien putte je inspiratie uit een van je favoriete merken toen je je logo voor het eerst ontwierp en aan je eigen merkidentiteit dacht. Het is altijd een goed idee om ontwerpinspiratie op te doen van bedrijven die je leuk vindt en respecteert, maar zorg ervoor dat jouw logo anders genoeg is om op te vallen. Als het lettertype of de kleur van je logo eruit ziet als dat van een ander merk (vooral binnen dezelfde branche), zou je moeten nadenken over een nieuw ontwerp.

5. Je hebt moeite om nieuwe klanten aan te trekken.

Als je steeds dezelfde diensten en producten aan dezelfde mensen verkoopt, kan je merk oud of achterhaald overkomen. Zelfs als je je hebt aangepast aan de wensen van nieuwe klanten, kan het zijn dat je merk dat niet uitdraagt.

Het kan verleidelijk zijn om niets te veranderen en je huidige clientèle te behouden, maar als je geen updates maakt, zul je nooit nieuwe klanten aantrekken. Vooral als je aanbod is gewijzigd, is het interessant om in contact te komen met nieuwe klanten. Als je je logo opfrist, probeer dan de balans te vinden tussen je bestaande merk en modernere ontwerpelementen. Je huidige klanten moeten je merk tenslotte ook nog herkennen en weten waar ze je kunnen vinden.

6. Je bent actief in een ander geografisch gebied.

Is een van je Instagramberichten viraal gegaan, waardoor er vraag naar je producten is op andere plaatsen dan de lokale boerenmarkt? Heb je je gebied vergroot sinds je restaurant is begonnen met het aanbieden van bezorgmaaltijden? Of misschien heeft een onlangs gelanceerde e-commerce-optie ervoor gezorgd dat klanten over de hele wereld je producten kunnen kopen?

Als je publiek gegroeid is (gefeliciteerd trouwens!), zou je even stil moeten staan bij je branding en het vanuit een breder perspectief moeten bekijken. Bedenk hoe jouw merk zich vertaalt, of dat nu in een andere regio is of een ander land.

Kijk of het tijd wordt voor een OPFRISSER of een REBRANDING: volg dit stroomschema om je volgende stap te bepalen.

Tijd voor een opfrisser?

In sommige gevallen is een volledige rebranding niet nodig. Een opfrisser van je merk betekent dat je visuele aspecten een update geeft en je boodschap aanscherpt, zonder je hele merk om te gooien. Hieronder zie je enkele voorbeelden. Update bijvoorbeeld het lettertype en de kleuren van je logo, of verander je bedrijfsslogan in iets moderners. Door je merk te moderniseren, maak je het aantrekkelijker voor een breder, actueler publiek. Doordat je de essentie van je presentatie niet hoeft te veranderen, kan het opfrissen van je merk een eenvoudig, goedkoop proces zijn.

Tijd voor rebranding?

Als je besluit dat je bedrijf een rebranding nodig heeft, dan heb je aan een nieuw logo of zelfs een nieuwe naam niet genoeg. Bedenk bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsslogan of kies nieuwe lettertypes en kleuren om in al je marketingmateriaal (zoals je website, berichten op sociale media, borden in je winkel enzovoort) te gebruiken.

Wat je ook beslist, zorg dat je boodschap gehoord wordt.

Of je nu besluit om je merkidentiteit te rebranden of op te frissen, het is essentieel om de update bekend te maken. Verstuur postkaarten naar je klanten om je nieuwe look te introduceren, plaats een opvallend bericht op Instagram waarin je de opfrisser van je merk bekendmaakt of stuur een informatieve nieuwsbrief naar je mailinglijst om je rebranding aan te kondigen.

Gerelateerde producten

Je merk opnieuw ontwerpen in 10 eenvoudige stappen

Een goed ontwerp kan een belangrijk onderdeel van de groei van je bedrijf zijn. We hebben een proces van tien stappen voor je waarin je je bedrijf tot leven kunt brengen met ontwerp.

Meer informatie

Hoe kies je een logo voor je bedrijf?

Is het een uitdaging voor je om een logo voor je bedrijf te kiezen? Bij Vistaprint bieden we je onze beste tips om je te helpen een uniek logo te vinden dat jouw merk het beste vertegenwoordigt en dat een blijvende eerste indruk maakt. Meer weten?

Meer informatie

Begin nu