Je kerst-to-do-lijst 2020 voor kleine ondernemingen

Hoe goed ben jij op een schaal van een tot tien voorbereid op de aankomende kerstdrukte?

Of je nu vol vertrouwen een negen kunt geven of een bescheiden vijf, de laatste maanden van het jaar zijn voor bijna iedereen extra druk, zowel zakelijk als privé. En dit jaar kun je het gevoel hebben dat je je op onbekend terrein bevindt als het om marketing voor de feestdagen gaat.

Zelfs in moeilijke tijden willen mensen de feestdagen vieren en cadeaus uitwisselen. Plan je marketingstrategieën voor kerst zo dat je optimaal gebruik maakt van deze periode waarin mensen meer uitgeven.

We hebben een to-do-lijst gemaakt met tips per maand voor kerstmarketing. Hij begint in oktober en helpt je omgaan met de aankomende kerstdrukte en met het opbouwen van een goede relatie met je klanten.

Kerstmarketingtips voor oktober

Laat je niet afleiden door herfststormen en vallende blaadjes, nu is de tijd om je kerstmarketing alvast in orde te maken.

  • Maak een gedetailleerd plan voor de feestdagen. Met een beetje voorbereiden en vooruitwerken heb je het wat minder druk en ben je wat meer in de feeststemming tijdens de kerst.
  • Stel een budget op voor de feestdagen. Blijf realistisch en houd je eraan.
  • Laat je inspireren. Zoek uit wat andere bedrijven doen tijdens de feestdagen. Neem een kijkje op Pinterest, bekijk hun Facebook-advertenties en Instagram-posts of neem deel aan discussies op internet om informatie te verzamelen.
  • Doe wat marktonderzoek. Waar zijn je klanten naar op zoek tijdens de feestdagen? Hoe voldoe je aan die eisen?
  • Bereid je voorraad voor. De kerstdrukte begint sneller dan je denkt. Zorg dat je alles voor de feestdrukte bestelt en je voorraad op orde hebt.
  • Bestel je advertentiemateriaal. Nu is het moment om het marketingmateriaal voor je sales te regelen. Of je nu spandoeken, postkaarten, flyers, posters of foamboarden nodig hebt, sla ze alvast in zodat je er de rest van het jaar niet meer aan hoeft te denken.
  • Haal alles in huis wat je nodig hebt aan verpakkingsmateriaal voor de feestdagen. Bedenk hoe je pakketjes die je opstuurt en aankopen in de winkel wilt verpakken. Je kunt bijvoorbeeld een losse sticker bij elke bestelling stoppen, bedrukte tape gebruiken om dozen mee dicht te plakken en breekbare spullen in speciaal papier wikkelen.
  • Plan je Black Friday of Cyber Monday-sale. Aan welke uitverkopen doe je mee? Wanneer begint elke sale? Hoe maak je reclame voor de sale? Stel nu alvast promotionele e-mails op, zodat je tegen de tijd dat je ze wilt versturen alleen op 'verzenden' hoeft te klikken.

TIP VAN VISTAPRINT

Dit zijn twee heel belangrijke uitverkopen, maar je hoeft niet tot eind november te wachten om een promotie aan te bieden. Je kunt een deal van de dag aanbieden of nieuwe klanten aantrekken met sales voor leden.

Kerstmarketingtips voor november

In november zitten twee belangrijke dagen: Black Friday en Cyber Monday. Omdat deze twee uitverkopen later in de maand zijn, kun je aan het begin van de maand een promotie organiseren om proactieve shoppers aan te trekken. En vergeet tijdens het voorbereiden op deze grote sales niet om je etalage te versieren (zowel de digitale als de fysieke) en je aankomende promoties aan te kondigen.

  • Versier je etalage. Als je een fysieke winkel hebt, versier je etalage dan met feestelijke kunst voor het raam, spandoeken en raamstickers. Zet binnen je favoriete kerstmuziek op en steek wat winterse kaarsen aan (met sparren- of kaneelgeur) om de juiste stemming te creëren. Je zou ook een virtueel of kleinschalig evenement en persoonlijke winkelafspraken kunnen organiseren.
  • Versier je website. Als je een website hebt, update hem dan met feestelijke details (die bij je merk passen!). Bijvoorbeeld met een banner van dennentakken en kerstballen of een speciale pagina met kerstcadeaus.

TIP VAN VISTAPRINT

Heb je dit jaar nieuwe producten? Of je nu een online souvenirwinkel hebt opgezet of feestelijke mondkapjes verkoopt, laat het klanten op tijd weten met een digitale nieuwsbrief, postkaart of bericht op social media.

  • Bestel bedankkaarten of cadeaus zoals mokken, kalenders of promotionele producten met je merk of logo erop. De feestdagen zijn een goed moment om je klanten en werknemers te bedanken en de relatie te versterken voor komend jaar.
  • Bestel je kerstkaarten op tijd. Zorg ervoor dat je er genoeg bestelt voor je klanten en werknemers. Je onderschat al snel hoeveel je er nodig hebt, dus bestel er iets meer dan je nodig denkt te hebben.

TIP VAN VISTAPRINT

Extra kerstkaarten? Stop ze bij bestellingen of in een tas bij de aankopen voor een feestelijk tintje.

  • Lanceer je Black Friday-sale. Het is belangrijk om je klanten van tevoren te benaderen met een duidelijke boodschap over je korting, om interesse op te wekken en ze te laten begrijpen hoe de aanbieding werkt. Om grote menigten te vermijden, kun je een systeem bedenken waarbij mensen op afspraak of gedurende een bepaalde hoeveelheid tijd in je winkel kunnen shoppen.
  • Doe mee aan koopzondagen. Bedenk dit jaar speciale aanbiedingen voor koopzondagen.
  • Lanceer je Cyber Monday-sale. De maandag na Black Friday is er nog een belangrijke uitverkoop. Gebruik deze cyber-sale om exclusieve deals aan te bieden (zoals als eerste naar binnen mogen!) voor leden van je mailinglijst en volgers op social media.
  • Hang posters en spandoeken op. Kondig aankomende sales aan om potentiële klanten aan te trekken en de interesse van huidige klanten te wekken.

Kerstmarketingtips voor december

De kerstinkopen lopen op hun einde. Gebruik deze maand om klanten en medewerkers te bedanken, terug te kijken op wat je bereikt hebt en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar.

  • Houd de resultaten van je Black Friday en Cyber Monday sales bij en analyseer ze. Noteer wat wel en niet heeft gewerkt voor de feestdagen van volgend jaar.
  • Houd bij hoe druk je bezocht wordt. Was het rustig in de ochtend en stond er een lange rij (op sociale afstand!) in de middag? Als je weet hoeveel klanten je meestal op bepaalde tijden in je winkel hebt, kun je daar rekening mee houden als je volgend jaar personeel moet inzetten.

TIP VAN VISTAPRINT

Bedank je klanten en medewerkers met handgeschreven kaarten of promotionele producten met jouw logo erop.

  • Overweeg een opfrisser. Wellicht kun je het nieuwe jaar beginnen met een aanpassing in je branding. Dit is een goede tijd om met een frisse blik naar je visuele identiteit te kijken. Misschien is je logo aan een update toe of heeft je website een nieuwe indeling nodig.
  • Denk na wat er verbeterd kan worden voor volgend jaar. Heb je teveel besteld van iets dat niet zo goed verkocht werd als gedacht? Was je halverwege de kerstdrukte al door belangrijke producten heen, zoals tassen met je merk erop? Leer ervan, zit er niet over in en zet het op je checklist voor volgend jaar.
  • Ga met volle energie het nieuwe jaar in. Of je nu je voorraad weer aanvult of een kalender maakt met belangrijke data (zoals vakanties van medewerkers en seizoensaanbiedingen), met een plan in gedachten begin je meteen goed aan 2021. Na een succesvolle feestmaand, zou je uitgerust en vol energie weer aan het werk moeten kunnen, klaar om het nieuwe jaar aan te gaan.

Dus of je nu klanten wilt bedanken, meer bezoekers aan wilt trekken voor je winkel of nieuwe marketingtactieken wilt uitproberen, wat je dit jaar hebt gedaan kan de basis vormen voor hoe je het volgend jaar wilt aanpakken... hoewel we nog niet weten wat 2021 voor ons in petto heeft.

Gerelateerde producten

Kerstmarketing 2020: denk verder dan digitaal

Maak met een paar tips optimaal gebruik van je marketing voor de feestdrukte.

Meer informatie

40 manieren om iemand te bedanken

Je team en klanten bedanken zorgt voor een betere zakelijke relatie. Bekijk meteen onze handige en praktische tips.

Meer informatie

Begin nu