Kerstmarketingtips voor jouw onderneming in 2021
Geschatte leestijd: 8 minuten
De feestdagen beginnen voordat je er erg in hebt. En meestal zijn de feestdagen zowel zakelijk als privé voor iedereen een extreem drukke tijd, ook voor eigenaars van een klein bedrijf. Dus wees eens eerlijk. Hoe goed ben jij op een schaal van een tot tien voorbereid op de aankomende kerstdrukte?
Of je nu genoeg vertrouwen hebt voor een negen, een twijfelachtige vijf of een paniekerige twee, dit is het moment om je voor te bereiden op de feestdagen. Bijvoorbeeld door kerstmarketingtrends in je branche te onderzoeken, je kerstmarketingstrategie uit te werken of de kerstaanbiedingen te kiezen die je met je klanten wilt delen.
En hoewel het altijd belangrijk is om je goed voor te bereiden op de feestdagen, is het extra belangrijk om op tijd te beginnen met je marketingplan voor de feestdagen van 2021. Door de voortdurende problemen rond COVID-19 kunnen er allerlei uitdagingen op je pad komen.
Juist in deze vreemde tijd willen mensen graag wat te vieren hebben en cadeaus uitwisselen. Door je ideeën en strategie voor je kerstmarketing in orde te hebben, kun je deze tijd waarin klanten meer besteden dan normaal optimaal benutten.
Weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, wij helpen je. We hebben een checklist per maand gemaakt, te beginnen in oktober, die boordevol kerstmarketingtips staat. Je leert hoe je je strategie in de praktijk brengt en we zorgen dat je goed voorbereid bent om de aankomende kerstdrukte aan te kunnen, terwijl je betekenisvol contact maakt met klanten en de verkoop stimuleert.
Kerstmarketingtips voor oktober
Oktober is dan misschien de maand van paddenstoelen, de klok verzetten en herfststromen, maar het is ook een kans om je kerstmarketing alvast in orde te maken. Een paar marketingtaken die je in oktober alvast van je to-dolijst kunt schrappen (en die de komende maanden wat makkelijker maken):
Kerstmarketingtips voor november
Veel mensen denken bij het woord november aan vallende blaadjes en de intocht van Sinterklaas (en alle pepernoten, chocoladeletters en marsepein die daarbij komt kijken). Maar in november zitten ook twee belangrijke koopjesdagen: Black Friday en Cyber Monday.
Deze twee grote sales vallen laat in de maand, dus je hebt genoeg tijd om begin november een paar mini-promoties te organiseren om proactieve klanten aan te trekken (en ze klaar te stomen voor de grotere sales aan het einde van de maand). Dit is ook een goed moment om je etalage te versieren, zowel digitaal als live!
Tip van Vistaprint
Stel je bepaalde protocollen in voor de veiligheid van je klanten tijdens de piek van de kerstdrukte? Laat ze dat van tevoren weten met een digitale nieuwsbrief, briefkaart of bericht op sociale media.
Kerstmarketingtips voor december
December is de finale van het feestseizoen. En hoewel je marketing door blijft lopen en erop gericht is om het winkelend publiek al winkelend het nieuwe jaar in te laten gaan, is het ook belangrijk om zelf wat rust te nemen als de kerstdrukte afneemt. December is ideaal om terug te kijken op je successen van 2021, om vooruit te kijken naar het komende jaar en om te gaan nadenken over hoe je 2022 nog geslaagder kunt maken.