Hoe kleine bedrijven zich aanpassen in 2022

Het mkb heeft continu te maken met veranderingen, in elke branche. In 2020 zagen we al dat veerkrachtige ondernemers hun aanbod en werkwijze aanpasten in de nasleep van COVID-19. In 2021 zagen we het domino-effect van dat aanpassingsvermogen en een hernieuwde interesse in klein en lokaal winkelen. Nu kijken we vooruit naar hoe kleine bedrijven zich zullen blijven aanpassen in 2022.

Kort geleden hebben we samengewerkt met Andrew Grill, een toonaangevende futurist, die belangrijke trends voorspelde die de komende vijf jaar invloed zullen hebben op kleine ondernemingen. Hij merkt op dat de pandemie het gedrag van consumenten permanent heeft veranderd en een verandering teweeg heeft gebracht in de manier waarop kleine bedrijven te werk gaan. En doordat kleine bedrijven hebben laten zien hoe flexibel ze zijn, hebben ze een goede uitgangspositie om hun voordeel te doen met deze verandering.

Zo zal de toekomst er de komende vijf jaar uitzien voor deze ondernemersbranches:

  • De fitnessbranche zou zich moeten opmaken voor draagbare Virtual Reality-producten en trainingen vanuit huis, inclusief de apparatuur daarvoor.
  • De creatieve en maakindustrie krijgt te maken met de groei van toegankelijk 3D-printen.
  • Reparateurs voor woningen kunnen uitkijken naar een verhoogde vraag naar aangepaste aanbiedingen en maatwerk, evenals 3D-printoplossingen voor reserveonderdelen.
  • Andrew gelooft dat de meeste klanten in de wellnessbranche een bepaalde draagbare technologie zullen gebruiken voor actueel inzicht in hun gezondheid. Hij voorspelt ook dat er meer 'digitale pillen' zullen worden gebruikt die spraakassistenten kunnen verbeteren.
  • Restaurants en cafés kunnen verwachten dat er in korte tijd veel geautomatiseerd wordt en er meer robots worden ingezet in de voorbereiding van eten en drinken.

Klaar om je voor te bereiden op de toekomst? Hier volgen een paar manieren waarop je je kleine onderneming kunt voorbereiden op een sterke start in het nieuwe jaar (en daarna):

  • Zoek naar nieuwe kansen en leer zoveel als je kunt.
  • Verwelkom verandering.
  • Geef je online aanwezigheid een oppepper (of creëer er een).
  • Focus op gratis marketing op sociale media.

Zoek naar nieuwe kansen en leer zoveel als je kunt.

Andrew adviseert kleine ondernemers om hun digitale vaardigheden uit te breiden, of dat nu middels een cursus is of door een mentor te zoeken in je branche. Als je nu je vaardigheden uitbreidt, zal dat later zijn vruchten afwerpen, vooral nu er zoveel verandert.

Een andere manier om je aanpassings- en reactievermogen op de proef te stellen is op zoek gaan naar nieuwe kansen. Tijdens het hoogtepunt van de pandemie zagen we dat veel kleine bedrijven zich aanpasten, zoals een spinning-studio die virtuele lessen aanbood en zijn fietsen verhuurde aan plaatselijke fietsers.

Ook professionele samenwerkingen zijn belangrijk voor het creëren van nieuwe kansen. Of je nu producten van een collega in je online shop aanbiedt of de krachten bundelt met andere plaatselijke fitness-studio's om een pop-up te organiseren, er zijn ontzettend veel manieren om andere kleine ondernemingen in je omgeving te steunen... en je eigen bedrijf een boost te geven.

Verwelkom verandering.

Andrew raadt eigenaars van kleine bedrijven die naar de toekomst kijken aan om met nieuwe technologieën te experimenteren. Hij raadt ook aan om te bedenken hoe kleine bedrijven met een fysieke ruimte en bedrijfsprocessen aangepast zouden kunnen worden met automatisering. Andrew adviseert om, als het kan, een datakampioen aan te wijzen binnen je bedrijf. Op die manier is er een persoon die de data van nu in kaart brengt, zodat je weet wat je in de toekomst nodig hebt.

Geef je online aanwezigheid een oppepper (of creëer er een).

Tijdens de lockdowns van afgelopen jaar hoorden we dat veel kleine ondernemers van die tijd gebruik hebben gemaakt om hun websites en socialmediapagina's te updaten. Of je je website nu niet meer geüpdatet hebt sinds je hem vijf jaar geleden hebt opgezet of nog geen website hebt, dit is een goed moment om er prioriteit aan te geven. Zie je site als een digitale etalage en gebruik hem om hetzelfde gevoel over te brengen als in je fysieke winkel. Je site zou meer moeten zijn dan alleen een virtuele winkel. Zet er een Over-pagina, klantbeoordelingen en foto's van goede kwaliteit op. Zorg ook dat je site alle informatie bevat die potentiële klanten nodig hebben, zoals contactgegevens en openingstijden.

Tip van VistaPrint

Als je hulp nodig hebt bij het (opnieuw) ontwerpen van de website van je onderneming, dan staan de experts van 99designs van Vista voor je klaar.

Focus op gratis marketing op sociale media.

Sociale media zijn een geweldige tool voor gratis marketing voor allerlei kleine bedrijven, of het nu gebruikt wordt om nieuwe producten te tonen, contact te onderhouden met klanten of om een weggeefactie te organiseren. We hebben van verschillende ondernemers gehoord dat ze meer tijd en energie in sociale media investeren, sommige met productfotografie van goede kwaliteit op Instagram en andere met live Q&A-video's op Facebook. Er zijn ook ondernemers die ons vertelden dat ze geëxperimenteerd hebben met goedkope reclameopties op sociale media en Google-advertenties. Dit zijn goede opties als je er wat geld in wilt investeren.

Tip van VistaPrint

Creëer met VistaCreate opvallende berichten op sociale media waar mensen van stoppen met scrollen. Zoek een sjabloon dat je mooi vindt en pas het aan met je logo en berichten die bij je merk passen.

Gerelateerde producten

How to write an about us page

Get tips from Vistaprint experts on telling your brand's story.

Meer informatie

Aanpassen aan verandering: Iets nieuws serveren met een foodtruck-achtige afhaalservice

Ontdek hoe een zelfstandige ondernemer zijn cafetaria midden in de pandemie omschakelde.

Meer informatie

Een begrip in de omgeving: Zo valt Kelly Polanco op tijdens lokale evenementen

Lees hoe een kleine ondernemer succes heeft met lokale evenementmarketing

Meer informatie

Hoe verwijzingsmarketing je bedrijf kan helpen.

Leer hoe je zoveel mogelijk mond-tot-mondreclame genereert voor je bedrijf.

Meer informatie

Begin nu