7 dingen die eigenaren van kleine bedrijven nu kunnen doen

We leven allemaal in onvoorspelbare, stressvolle tijden, en dat drukt kleine ondernemers (zoals jij!) in een lastige positie.

Consumenten worden aangespoord om thuis te blijven om zichzelf en anderen te beschermen. Dus in plaats van uit eten gaan, de sportschool bezoeken of shoppen blijven mensen thuis. Dat maakt het een lastige tijd om ondernemer te zijn, ongeacht of je nu een brouwerij, dansstudio of babyspullenwinkel hebt.

Hier lichten we zeven dingen uit die je nu kunt doen, om jezelf, je klanten en eigenaren van andere bedrijven te helpen.

  • Moedig klanten aan om cadeaubonnen te kopen (en ze later te gebruiken)
  • Bied aan voor de deur te bezorgen
  • Bied contactloze bezorging aan
  • Stream virtuele lessen
  • Geef duidelijk aan wat je schoonmaakroutine is
  • Doe iets terug (als dat kan)
  • Ondersteun andere kleine ondernemers

1. Moedig klanten aan om cadeaubonnen te kopen (en ze later te gebruiken).

Klanten kunnen nu cadeaubonnen voor je bedrijf kopen zodat je nu wat inkomsten binnenkrijgt (ook al kun je geen tafels vullen of afspraken plannen). En zodra de wereld weer bij het oude is, heb je alvast klanten die staan te popelen om terug te komen.

Deze aanpak werkt voor heel veel sectoren: horeca, salons en spa's, sportscholen, boetiekjes, bakkerijen... je snapt het wel. Zorg ervoor dat klanten weten dat ze cadeaubonnen online en via de telefoon kunnen kopen zodat ze je kunnen ondersteunen en tegelijkertijd een gezonde afstand kunnen houden.

2. Bied aan om het aan huis te brengen.

Deze techniek werkt voor allerlei soorten kleine bedrijven waar het niet om eten en drinken gaat. Misschien heeft een klant vorige week een jurk in je boetiek apart laten leggen, maar durft ze nu niet binnen te komen. Of misschien heb je een boeket klaarliggen voor de verjaardag van een klant, maar houdt hij of zij heel consciëntieus afstand van andere mensen. Een eenvoudige oplossing? Bied aan om al betaalde bestellingen langs te komen brengen.

3. Of bied contactloze bezorging aan.

Laat je klanten weten dat hun bestelling van een lekkere taart of een kistje wijn gewoon voor de deur kan worden gezet... geen contact nodig. Bied je al bezorging aan, moedig je klanten dan aan om iets te bestellen door de bezorgkosten te verlagen of je servicegebied uit te breiden.

4. Bied online versies van je lessen aan.

OP dit moment veranderen veel scholen persoonlijke lessen in online cursussen. Dit kun jij ook doen als ondernemer. Of je nu yoga of kickboksen, koken of grafisch ontwerp geeft, maak van de gelegenheid gebruik om virtuele lessen op je website te zetten. Of maak optimaal gebruik van platforms zoals IGTV en Facebook Live om lessen live te streamen.

5. Geef duidelijk aan wat je schoonmaakroutine is.

Stel klanten gerust door te delen wat je doet om verspreiding van het virus geen kans te geven. Naast regelmatig schoonmaken en ontsmetten houden wij van makkelijke oplossingen zoals wegwerpmenukaarten en contactloze transacties.

6. Doe iets terug als dat kan.

Meer dan ooit is het tijd om je community te ondersteunen. Wij zijn geïnspireerd door restaurants die goedkope maaltijden aan andere mensen in serviceberoepen boden en gratis maaltijden aan kinderen die afhankelijk zijn van de schoollunch.

7. Steun elkaar.

Andere lokale bedrijven en ondernemers steunen hoeft niet fysiek plaats te vinden. Gebruik sociale netwerken of online community's (zoals Slack) om contact te houden met andere bedrijven.